پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

خاطرات فیلسوف (قسمت اول)

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۸ ب.ظ


روزی استادی جوان به سفری دریایی رفت  .او مردی با تحصیلات عالی بود و قطاری از القاب به دنبال نامش داشت  ؛ اما تجربه اش از زندگی ، اندک بود . در بین خدمه ی کشتی ، ملاح پیر و بی سوادی بود که هر شامگاه به اتاقک استاد جوان می آمد تا به سخنان او در مورد موضوعات مختلف گوش کند. او تحت تاثیر دانش استاد حوان قرار گرفته بود . یک شب وقتی ملاح ، بعد از چند ساعت گفت و گو می خواست اتاقک استاد جوان را ترک کند  ،‌ استاد پرسید : 

-آیا زمین شناسی خوانده ای ؟

- خیر استاد . من هیچ وقت به مدرسه و دانشگاه نرفتم .

-پیرمرد ، تو یک چهارم عمرت را بر باد داده ای .

ملاح پیر باچهره ای غمگین دور شد اندیشید « اگر آدم دانشمندی چنین می گوید ، پس حتما حقیقت دارد و من یک چهارم عمرم را به هدر داده ام .» 

شب بعد هنگام خروج ملاح از اتاقک ، استاد پرسید :

-پیرمرد آیا اقیانوس شناسی خوانده ای ؟ 

-اقیانوس شناسی چیست استاد ؟

دانش مربوط به اقیانوس ها .

خیر استاد . من هیچ وقت چیزی نخوانده ام . 

پیرمرد ، تو نیمی از عمرت را بر باد داده ای .

پیرمرد با چهره ای مغموم دور شد و اندیشید «من نصف عمرم را بر باد داده ام . این مرد اندیشمند این چنین می گوید. » 

شب بعد ، بار دیگر استاد جوان از ملاح پرسید :

-پیرمرد آیا هواشناسی خوانده ای ؟

-هواشناسی چیست استاد ؟ حتی اسمش را هم تا کنون نشنیده ام .

- تو دانش زمینی را که به روی آن زندگی می کنی نخوانده ای ؟دانش دریایی را که از آن امرار معاش می کنی نخوانده ای ؟ پیرمرد تو سه چهارم عمرت را بر باد داده ای !

ملاح پیر خیلی ناراحت شد . «این دانشمند می گوید من سه چهارم عمرم را بر باد داده ام ، پس من حتما سه چهارم عمرم را بر باد داده ام. 

روز بعد نوبت ملاح پیر بود . دوان دوان به اتاقک استاد جوان آمد و فریاد زد :

-جناب استاد ،‌ آ‌یا شما شناشناسی خوانده اید ؟

-شناشناسی ؟ منظورت چیست ؟‌

-استاد می توانید شنا کنید ؟

-نه! من شنا بلد نیستم . 

-جناب استاد ، شما همه ی عمرتان را بر باد داده اید ! کشتی به یک صخره برخورد کرده و در حال غرق شدن است . آن هایی که می توانند شنا کنند ، به ساحل نزدیک می رسند ،‌ اما آن هایی که شنا بلد نیستند ، غرق می شوند . خیلی متاسفم ، جناب استاد ! شما حتما جانتان را از دست می دهید .

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۱)

  • مسعود بازرگان
  • سلام !

    وبلاگتون زیباست ، اگه تمایل دارین تبادل لینک داشته باشیم !

    من یه وبلاگ با موضوع اتاق فکر تجارت و کار آفرینی راه اندازی کردم ! به وبلاگ من تشریف بیارین و نظر بدین  که برای معضل بیکاری و حل اشتغال جوانان چکار  باید انجام شود ،  خوشحال میشم !

    ضمناً  من چند کار خوب هم  انجام دادم 1-  دو اتاق  ، یکی بنام  ( اتاق فکر اقتصادی )  و دیگری هم ( مشارکت در کار اقتصادی )  در بالای وبلاگم قرار دادم اگه اونجا هم بیاین و نظر بدین برای کیفیت کار جالب میشه .

    2- تهیه لیست بیش از صد سایت مرتبط با موضوعات اقتصادی که سعی دارم که این لیست را روزانه اضافه کنم که به عنوان یک مرجع معرفی لیست سایت های  مرتبط با مسائل اقتصادی بشه !

    3- با چند نفر از دوستان دانشگاهی ام یک شرکت صاددراتی راه اندازی کرده ام که تو وبلاگ توضیح داده ام !

    راه اندازی سامانه پیامکی به شماره 3000122030303 برای دریافت نظرات و پیشنهادات دوستان

    موفق باشین ! به امید حضور و طرح دیدگاه شما در وبلاگم

    قابل ذکر است مطالب وبلاگ من مختص موضوعات اقتصادی نیست ، سعی کرده ام مطالب متنوع دیگری هم قرار دهم ولی تمرکز بیشترم به موضوع تجارت و کارآفرینی و حل مشکل اشتغال جوانان است .

    http://mobaco.blog.ir/

    پاسخ:
    ما را از نظر خود دریغ نکنید .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی