پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

بادگیر های یزد چگونه هوا را خنک می کنند ؟

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۱۵ ب.ظ

شاخص ترین نشانه های عمومی ، وجود بادگیر های متنوع و فراوان آن است  . این بادگیرها چنان جلوه ای به یزد داده اند  که می توان گفت شهر را از تمام شهر های دیگر جهان متمایز کرده اند. بیشتر بادگیر ها در مناطق قدیمی و مسکونی شهر قرار دارند . بر فراز محراب بعضی از مساجد شهر نیز بادگیر هایی زیبا خودنمایی می کنند .  برای مثال بادگیر مسجد حاج محمد حسین به گونه ای است که جریان هوا را به کانال هایی در کف مسجد هدایت می کند و در نوع خود بی نظبر است .  اغلب آب انبار های داخل شهر نیز ـ هرکدام یک تا شش ـ  بادگیر  دارند. به همین دلیل است که بادگیر های یزد را دستگاه تنفس شهر می دانند  . 

بادگیر ها در واقع برج هایی هستند که به خاطر ساختمان ویژه شان ، جریان طبیعی هوا را به داخل بناها هدایت می کنند (و از مصداق بارز انرژی های پاک طبیعت هستند). بادگیر ها را معمولا در ضلع جنوبی خانه ، یعنی قسمت تابستانی آن می سازند .  چون هوای ورودی خانه ها را از طریق بادگیر ها به تالار ، حوضخانه ، کلاه فرنگی و زیرزمین راه دارد ،‌ هنگام عبور از این مسیر ها با عناصر رطوبت زایی مانند حوض ، باغچه ،‌ درختان ، جداره زیر زمین و ... برخورد و رطوبت لازم را از آن ها جذب می کند .  به همین دلیل با وجود خشکی هوای شهر ، هوایی که وارد خانه می شود خنک و مرطوب است . 

بادگیر ها را از خشت خام ، آجر ،‌گچ و  چوب شورونه می سازند  که مقاومت بسیار خوبی در برابر موریانه ها دارد . ارتفاع بادگیر ها و تزیینات گچی و آجری آن ها نیز نشانه تشخص و منزلت اجتماعی صاحب آن هاست .



 

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی