پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان


قورباغه به شاهزاده مبدل می گردد !

انیمیشن شاهزاده و قورباغه 


شاهزاده و قورباغه  ، یک داستان قانتزی بسیار معروف از برادران گریم ،‌ نویسندگان معروف آلمانی است و والت دیزنی هم زحمت ساخت انیمیشن آن را کشید . نقطه ی اوج داستان جایی است که قورباغه به لطف یک شاهزاده خانم ،‌ دوباره تبدیل به انسان و شاهزاده می شود . از آن جا که تبدیل قورباغه به انسان  ، همراه با تغییر چشم گیر جرم است  ،‌ می خواهیم ببینیم که آیا چنین کاری در محدوده ی اعتبار قانون بقای جرم و انرژی امکان پذیر است یا خیر .


مسلم است که جرم  قورباغه ، خیلی کمتر از  انسان بالغ است . فرض کنیم که قورباغه ی ما از بزرگترین نوع قورباغه های روی زمین باشد ، که قورباغه ی « گولیات» نام دارد و جرم آن تا 3.3 کیلوگرم می رسد ؛ متوسط جرم یک مرد بالغ هم 88.7 کیلوگرم است و در این صورت ، اختلاف جرم 85.4 کیلوگرم خواهد بود . 

حال اگر تبدیل را آنی فرض کنیم ، 85.4 کیلوگرم جرم باید ایجاد شود و معادل آن ، انرژی از محیط اطراف گرفته شود . از آن جا که قورباغه نمی تواند به سادگی و در یک لحظه ، چنین جرمی را جذب کند ، پس انرژی معادل آن را باید از محیط جذب کند . از فرمول معروف E=MC^2 اینیشتین ، انرژی لازم برای این تبدیل برابر با 7.69 اگزا ژول(10 به توان 18 ژول) به دست می آید . برای این که درک درستی از این عدد داشته باشید  ،  باید بدانیدکه کل مصرف انرژی سال 2008 ایالات متحده ، برابر با 14 اگزاژول بود . در دسترس ترین منبع انرژی جنبشی هوای اطراف قورباغه است . یک راه ساده تامین انرژی جنبشی  این است که فرض کنیم ، هوا به صورت یک گاز ایده آل (با نیرو های بین مولکولی صفر و برخورد های 100 درصد الاستیک) عمل می کند . در این صورت  انرژی جنبشی گاز برابر 3656 ژول بر مول خواهد بود . به این ترتیب و با در نظر گرفتن جرم هر مول هوا (که برابر با 0.02897 کیلوگرم بر مول است) جرم مورد نیاز برابر 5.15 × 13^10 کیلوگرم خواهد بود . حال اگر این را هم در نظر بگیریم که جرم کل جو زمین 6.08 × 18^10 کیلوگرم است ، هر بار تبدیل قورباغه به شاهزاده تقریبا 0.001 ٪ کل جو را مصرف می کند . 

درست است که در تئوری امکان تبدیل قورباغه به شاهزاده از انرژی جنبشی هوا وجود دارد ،‌ ولی استخراج چنین سطحی از انرژی با دانش کنونی عملا غیر ممکن است ، چرا که نیاز به استخراج کل انرژی جنبشی مولکول هوا دارد  .  چنین کاری منجر به این می شود که ،‌ دمای هوا در آن منطقه به صفر مطلق برسد . درست است که گرما خورشید ، دوباره هوا را گرم می کند ولی در دقایق پس از تبدیل ،‌ سلامتی شاهزاده ( قورباغه ی سابق) و شاهزاده خانم  در معرض  خطر جدی قرار خواهد گرفت . حال اگر در نظر بگیریم  که این داستان بیش از یک قرن پیش نوشته شده ،‌ زنده ماندن آن دو فقط با جادو امکان پذیر خواهد بود . 




آیا وینی پو مشکل کمبود ویتامین ب 12 دارد ؟ 

انیمیشن وینی پو 



اولین بار خرسی در سال 1958 با برخی از ویژگی های انسانی (از  جمله یک تی شرت قرمز و راه رفتن رو دو پا ) زاده شد ، که در عرض چند ماه طرفدران بسیاری پیدا کرد. امورز با برسی تغییرات ظاهری او در فاصله ی سال های 1958 تا 1992 ، می بینیم که چه مدارکی بر کمبود ویتامین ب 12 وینی پو گواه می دهند .



اول ،  زرد شدن پوست که در مقایسه ی عکس های حال حاضر او با عکس های قدیمی تر کاملا مشهود است . محدودیت راه رفتن روی دوپا ، که هرچند در کل برای یک خرس مهارت عجیبی محسوب می شود ، اما می توان دید که به نسبت سالیان پیش ، از توان حرکتی او کاسته شده است ضعف متناوب حافظه و خستگی هم در او مشاهده می شوند ، و به دفعات مشاهده شده که او محل پنهان کردن ذخایر غذایی خود را فراموش کرده و مجبور می شود که به ذخایر دیگر گونه ها اتکا کند . با توجه علائم جسمی و رفتاری مشاهده شده در وینی ، به نظر می رسد که او دچار کمبود شدید ویتامین ب 12 باشد . چنین مشکلی در افراد با رژیم غذایی محدود ؛‌ مانند گیاه خواران به شدت شایع است و وقتی با کم خونی نیز همراه شود ، بیمار عموما احساس خستگی کرده ،‌ حافظه ی ضعیفی دارد و پوستش نیز دچار رنگ پریدگی می شود . 




پینوکیو چند بار پشت سر هم می توانست دروغ بگوید ؟

انیمیشن پینوکیو  



پینوکیو یک عروسک چوبی ساخته شده به دست ژپتو بود که همواره رویا تبدیل شدن به یک پسر واقعی را در سر می پروراند .



هیچ سند تاریخی و داستانی نگفته که جنس چوبی که پینوکیو از آن تراشیده شد چه بود ، اما در این مقاله فرص بر بلوط بودن چوب گذاشته شد که چگالی آن 750 کیلوگرم بر متر مربع است . در صورتی که نیروی وزن سر از استحکام  فشاری گردن بیشتر شود ، گردن خواهد شکست . از جایی که هر بار با دروغ گفتن پینوکیو ، طول دماغ او دو برابر می شود و در حقیقت جرم دماغ او نیز 2 برابر می شود ، در نهایت وقتی طول دماغ به 208 سانتی متر برسد (یعنی پس از 13 دروغ)  ، مرکز جرم تقریبا 85 سانتی متر جا به جا شده و گردن می شکند . البته بدن پینوکیو ، خصوصیات خارق العاده ی دیگری نیز دارد ، که آن ها هم قابلیت تحقیق را دارند ، مثلا اینکه معلوم نیست دماغ او جرم اضافی هر بار دروغ را از کجا می آورد . گذشته از همه ی این بحث ها و محاسبات خسته کننده ی علمی ، پینوکیو باید بداند که دروغ گفتن نه تنها ، کار بدی است ، که با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق ، کار خطرناکی هم هست و حتی ممکن است منجر به مرگ او شود .

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی