پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

این فقط یک کوسه ی تک چشم است ، نترسید !

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۲۳ ب.ظ

سه سال پیش، یک گروه ماهیگری کوسه‌ای ماده در سواحل باها کلیفرنیا، مکزیک، صید کردند. آن‌ها وقتی شکم این کوسه را گشودند؛ متوجه شدند نه تنها باردار بوده است، بلکه جنینی منحصر به فرد در شکم داشته است. این جنین زال‌گونه و تک‌چشم بود. زمانی که تصویر این جنین تک‌چشم روی اینترنت پخش شد، به سرعت تکثیر شد و شایعات زیادی پیرامون آن شکل گرفت؛ حتی با استفاده از این عکس، عده زیادی شروع کردند به کلاه‌برداری و برقراری تماس با جانورشناسان برای فروش «پری دریاری تک‌چشم».

به هرحال این پخش‌شدن سریع، واکنشی قابل انتظار از سوی جامعه در پی داشت و افراد زیادی به کلی منکر این تصویر شدند و آن را ساختگی قلمداد کردند. با این وجود انتشار مدارک دامپزشکی مرتبط با این جنین نشان می‌دهد که تصویر حقیقی است و حتی چشم منفرد این کوسه دارای عملکرد طبیعی بوده است. اما چرا امثال این جنین هرگز نمی‌توانند در طبیعت زنده بمانند؟

داشتن دو چشم، طبق زبان‌زد معروفی که می‌گوید «دوتا گوش داری و یک دهان، پس بیشتر گوش کن و کمتر حرف بزن» برای این است که جهان اطراف را بهتر و بهینه‌تر ببینیم. در جانورانی که دو چشم یک جهت را می‌بینند، دید دو چشمی باعث درک عمق و ترسیم نقشه فضای سه‌بعدی در مغز می‌شود. معمولاً شکارچی‌های خشکی‌زی دارای چنین دیدی سه‌بعدی هستند. اما در جانوران دنیای دریا، دید دو چشمی مترکز بر یک نقطه بسیار نادر است و در عوض قرار گیری چشم‌ها در دو طرف سر باعث می‌شود جانور دیدی تقریبا ۳۶۰ درجه از جهان اطراف داشته باشد. در هر دو حالت، فعالیت کامل و سالم هر دو چشم ضروری است و در صورتی که جانوری تک‌چشم مثل این کوسه متولد شود، به دلیل نقص در جهت‌یابی و دفاع از خود، طی مدتی کوتاه، کشته خواهد شد. بنابراین احتمال این که روزی کوسه‌ای به این وحشتناکی شما را در اقیانوس خفت کند بسیار کمتر از این است که روزی با یک موجود شکارچی فضایی روبه‌رو شوید و جانتان را از دست دهید .

منبع : مجله ی اینترنتی دانستنیها 

عرفان خسروی 

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۲)

  • نورالدین عبدالله زاده
  • به به
  • نورالدین عبدالله زاده
  • سلام دوست عزیم

    من به وبت سر زدم و واقعا تبریک می گم از این همه سلیقه ای که به خرج دادی .هیچ چیز مثل این نیست که با یه مطلب زیبا تو هر زمینه ای دل بازدیدکنندگان رو بدست بیاری واقعا مطالبت زیباست.دوست دارم از این سلیقه ات استفاده کنی و به وب منم سر بزنی ، نظرتو درباره اش بهم بدی و لایک هم بزنی ،باعث افتخارم هست که به پیشنهادادت جامه عمل بپوشانم آدرس وبم download4you.blog.ir هست خوشحال میشم سر بزنی و اگه موردپسند  بود ما رو هم در وبلاگ زیبایت لینک کنی

    منتظرت هستم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی