پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

پرتوسنج چگونه کار می کند ؟‌

چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳ ب.ظ

احتمالا در مورد نوعی از « معدن یاب‌»‌ مدرن که با یک پرتوسنج ،‌ فلزات گرانبها را جستجو می کند  ، مطالبی خوانده اید . یا شاید شنیده باشید که وقتی مردم در مورد خطر بمب های اتمی صحبت می کنند ، استفاده از این دستگاه به عنوان یک معیار مطمئن ذکر می گردد.  

در هر دو مورد آنچه که مورد بحث قرار می گیرد ،‌ موضوع تششع است . مواد رادیو اکتیو از خود اشعه ای ساطع نموده و دستگاه پرتوسنج راهی آسان برای کشف و اندازه گیری این اشعه ها است. این دستگاه بوسیله ی «Hans Geiger» اختراع و بعدا توسط مردی به نام «Muller» تکمیل شد . 

در حقیقت این دستگاه نوعی لامپ بدون هوا است و در شرایط ساده لامپ از یک پوشش شیشه ای نازک که بیشتر شبیه لامپ معمولی رادیو است ‌،‌ تشکیل می شود . در داخل آن دو صفحه ی فلزی و مقدار کمی گاز آرگن وجود دارد . با نوع دیگری لامپ که محتوی یک گاز است یعنی لامپ نئون آشنا هستید . در لامپ نئون ، گاز بوسیله اتصال صفحات به منبع ولتاژ الکتریکی ‌،‌ مشروط بر اینکه ولتاژ به اندازه ی کافی زیاد باشد ،‌افروخته   می شود. ولتاژ بالا ،‌گاز را تجزیه کرده ،‌ و جریان شدیدی از الکترون ها را در بین صفحات برقرار می گرداند  و  گاز داخل لوله به تدریج برافروخته می شود . 

در یک دستگاه پرتوسنج،‌ ولتاژ را پایین نگه می دارند ‌، به طوری که تحت شرایط طبیعی گاز برافروخته نمی شود . حالا فرض کنیم که مقداری ماده ی رادیو اکتیو در نزدیکی دستگاه قرار داشته باشد . اشعه از این ماده وارد لامپ شده و  با مولکول گاز برخورد نموده ‌ و این کار برای آن ها انرژی لازم را تامین می کند ، مانند یک ولتاژ بالا که باعث برافروخته شدن گاز دیگر می شود . 

بنابراین جریانی از این سو به آن سوی دیگر لامپ برقرار شده و با اتصال این جریان به یک کنتور می توان میزان اشعه ی وارد شده به لامپ را خواند و یا می توان آن را طوری ساخت که صدای تیک تیک از آن خارج شده و همراه با دستگاه پرتوسنج  باشد . 

  

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی