پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

چرا ساعت ها سنگ دارند ؟

سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ب.ظ



وقتی یک ساعت رایج می شود ،‌ اغلب تعداد سنگ های آن به عنوان شاخصی از کیفیت ساعت در نظر گرفته می شود. در واقع ، در یک ساعت ، چه چیز را سنگ به حساب می آورند و علت قرار گیری آن چیست ؟ یک ساعت وقتی برای ما قابل استفاده است که دقیق باشد و به طور دائم کار کند. به طور متوسط هر ساعت شامل 211 قطعه ی مختلف است . بنابراین بدیهی است که مکانیزم کاملا پیچیده ای دارد . حال ببینیم چه چیزی باعث می شود که ساعت کار کند و  قسمتی که سنگ های گرانبها در آن نقش دارند چیست ؟ 

یک ساعت نیروی خود را از شاه فنر ، که سیم مارپیچی به طول 60 سانتی متر است ، می گیرد . به هنگام کوک کردن ساعت ،‌قسمت مارپیچ شاه فنر را فشار داده و  محکم می کنید . از شاه فنر ،‌ جریان از 4 چرخ به نام « train» گذشته و به رقاصک ساعت می رسد . « train» باعث حرکت عقربه ها بروی صفحه می شود . رقاصک یک ساعت دستی مانند پاندول یک ساعت دیواری عمل کرده  و در  حقیقت قلب ساعت است و حرکت آن را تنظیم می کند .  

در داخل رقاصک ، فنری به صورت یک سیم فلزی مارپیچ به ضخامت یک تار مو قرار دارد . (نیم کیلوگرم فلز مناسب ،‌ هشت مایل (12872 متر) از این سیم را به وجود می آورد .)‌ در اطراف لبه های رقاصک ساعت ،‌ پیچ های ریزی از فولاد یا طلا قرار گرفته اند. محل قرارگیری و وزن آن ها سرعت را کنترل می نماید . این ها چنان ریزند که دریک انگشتانه ی معمولی 20000 عدد از این پیچ ها جای می گیرد  . سپس چرخ دنگ قرار دارد که رقاصک را گرفته و رها می کند . این کار حرکت را تنظیم نموده و صدایی ایجاد می کند که ما آن را «تیک تیک » می نامیم ‌.

چرخ های مختلفی که در بالا ذکر شد ، دائما در داخل ساعت در حرکتند . مجموعه آن ها بروی محور های قرار داشته و حرکت مداوم آن ها باعث ایجاد اصطحکاک می شود .  

برای مقابله با اصطحکاک ،‌ محور ها بروی قطعات ظریفی از سنگ های گرانبها مانند یاقوت قرمز ، یاقوت کبود یا لعل که سنگ های ساعت نام دارند ، قرار می گیرد . هر چه تعداد جواهرات بیشتر باشد ،‌احتمال این که اصطحکاک سبب کاهش یا ایجاد وقفه در کار قسمت های متحرک شود ، کمتر است . 


  • Amirali Nabavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی