پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

چه جنگلی است که گاهی ناپدید میشود ؟

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۰۸ ب.ظ

در بسیاری از سواخل جنوبی ایران ، به خصوص در اطراف بندر لافت ، شمال جزیره ی قشم و بندر خمیر ، جنگل های زیبایی وجود دارد که با همه ی جنگل های دیگر فرق دارند . این جنگل ها ، از انبوهی درخت «حرا» یا «مانگرو» پدید آمده اند . 

حرا، کرنا یا مانگرو نام چندگونه ی درخت استوایی است  که در سواحل ماندابی  و مصب رود ها می رویند . این درخت ها با آب های شور سازگاری دارند . جنگل های مانگرو بیش از 50٪‌سواحل استوایی جهان را پوشانده اند . جنگل های حرا همواره در معرض امواج و جذر و مد آب قرار  دارند. در زمانی جذر که آب پایین می رود ، این درختان و بستر لجنی آن ها از آب بیرون می آیند  و همچون جزایری پراکنده نمایان می شوند . اما  در زمان مد ، تمام جنگل زیر آب ناپدید است .  

درختان حرا دوره ی رویشی منظمی دارند و معمولا اواخر تیر و اواسط مرداد به گل می نشینند و میوه می دهند . رنگ گل های حرا زرد روشن است . میوه آن ها نیز بادامی شکل و شیرین است  و طعم خوشی دارد . 

دانه های این گیاه وقتی که هنوز به گیاه اصلی متصل اند ، رشد می کنند و جوانه می زنند . این دانه ها به صورت جوانه مخروط مانندی در می آیند و سپس از درخت جدا می شوند و در آب می افتند . اگر پایه این دانه ها      مستقیم در گل فرو رود ، درخت جدیدی در همان نقطه شروع به رشد می کند .اما جوانه های دیگر به قسمت های راکد تر می روند و در آن جا مسقر می شوند . ریشه های حرا اشکال عجیبی دارد و بسیاری از آن ها بالاتر از سطح مانداب  دیده می شوند . این ریشه ها منفذ های بسیار ریزی دارند که به تنفس گیاه و رساندن اکسیژن به ریشه های عمقی تر آن کمک می کند . 

ارتفاع درختان حرا گاهی به 4 متر و قطر تنه ی آن ها به 30 سانتیمتر می رسد .برگ های درخت حرا بیضی شکل و کشیده اند و قاعده ای بسیار باریک دارند . ارزش غذایی این برگ ها برای دام و چهارپایان معادل ارزش غذایی جو و یونجه است . دامداران سنتی جزیره قشم ‌،دام های خود را با برگ حرا تغذیه می کنند . در منطق تحت پوشش حرا که به اصطلاح به آن «خور» می گویند ، عمق آب از 3 متر بیشتر نیست . درختان حرا مانعی طبیعی میان خشکی و دریا هستند و ویژگی های طبیعی  آن ها  سبب شده است که به صورت پناهگاهی امن و غنی برای پرندگان مهاجر بومی ، ماهی ها ، لاک پشت ها‌ ، و دیگر گونه های نادر جانوری در آیند . 

جالب است بدانید که ابوعلی سینا ، دانشمند بزرگ ایرانی ، درخت این جنگل ها را حرا نامیده است . 

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی