پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

یخ خشک چیست ؟

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۴ ب.ظ

 

یخی که ما معمولا در اطرافمان می بینیم از انجماد آب پدید می آید . به عبارتی ، آب در دمای صفر درجه به یخ تبدیل می شود . اما نوع دیگری از یخ وجود دارد  که به آن یخ خشک می گوییم.

یخ خشک ،در واقع همان دی اکسید کربن جامد است .این نوع یخ در صورتی تولید می شود که دی اکسید کربن به طور مستقیم  از  حالت گاز به جامد تبدیل شود (در دما 80 درجه ی زیر صفر).یخ خشک آن قدر سرد است که اگر آن را در دست بگیرید دچار سرمازدگی می شوید. این یخ با سرد شدن دی اکسید کربن ، تحت فشار تولید می شود . یخ خشک بیشتر شبیه برف -وبسیار سنگین-است.اما با تراکم ورقه های آن می توان بلوک های یخی نیز تولید کرد. 

برای سرد یا منجمد کردن خوراکی هایی مانند بستنی ،گوشت ، دارو و همچنین اعضای قطع شده ی بدن برای پیوند یخ خشک کاربرد بسیاری دارد . از آن جا که یخ خشک در حرارت معمولی ، بدون آن که به مایع تبدیل شود به صورت گاز درمی آید ، از آن برای ایجاد مه و دود لازم در فیلم برداری یا زمین های بازی نیز استفاده می کنند. یکی دیگر از کابرد های یخ خشک در تحقیقات هواشناسی و برای ایجاد باران مصنوعی است.

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی