پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما

مکانی برای آن که درباره این کره خاکی ، حوداث و دستاوردهای آن بیشتر بدانید.

پنجره ی جهان نما
نویسندگان

آیا می دانید مروارید چگونه ساخته می شود ؟

سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰ ق.ظ
مروارید
مروارید خالص از جوهرات بسیار گران قیمت است. البته این شیئی گرانبها را یک صدف کوچک کوچک دریایی می سازد . صدف روی زمین می خزد و از این سو به آن سو می رود . اما ماهی ها و صدف های بزرگ تر آن را شکار می کنند . گاهی صدف به ساحل می آید و در این مواقع نیز شکار انسان می شود . 
صدف نوعی پوسته ی سخت و محافظ دور خود می سازد تا از دست دشمنانش در امان بماند. مروارید ها هم درون همین پوسته سخت شکل می گیرد و ساخته می شود. 
اگر یک دانه ماسه به طور اتفاقی وارد پوسته شود بدن صدف برای مقابله با این شیئی مزاحم آن را با ماده ی خاصی که از بدنش خارج می شود می پوشاند . در واقع لایه های متعددی از این ماده ی سخت اطراف آن ذره ماسه را می گیرد -این ماده از جنس کربنات کلسیم است -.با تشکیل این لایه های سخت روی یکدیگر یک مروارید ساخته می شود . چنین مرواریدی که به صورت طبیعی ساخته می شود گرد و سفید و براق است و به آن مروارید اصل یا مروارید خالص گفته می شود. 
البته همه ی مروارید ها سفید نیستند . مروارید های گوناگونی به رنگ های سیاه ، صورتی ، آبی کمرنگ ، زرد، سبز ، ارغوانی روشن نیز وجود دارد . امروزه برای تهیه ی مروارید از شیوه ی مصنوعی نیز استفاده می شود . در روش های مصنوعی ، ذره یا ماسه ی اولیه ای را که سبب ساخت مروارید می شود ، به گونه ای وارد صدف می کنند و بعد از دو یا سه سال ، وقتی صدف را از آب بیرون می کشند ، یک عدد مروارید در آن یافت می شود . به این نوع مروارید ، پرورشی می گویند. 
موفق ترین تولیدکننگان مروارید پرورشی در جهان ، ژاپنی ها هستند. آنها مروارید های زییایی پرورش می دهند و چون مروارید اصل بسیار گران قیمت است ، بیشتر مردم  نوع پرورشی آن را می خرند . 
در سال 1934 ، در فیلیپین مرواریدی پیدا شد که قطر آن 13 سانتی متر بود و حدود 6.37 کیلوگرم وزن داشت .این نمونه ی استثنایی به «مروارید لائوزی» معروف شد .

  • Amirali Nabavi

نظرات  (۱)

سلام
روزی قلمتون بیشتر باشه...
با(بی بند و باری)به روزم.
با احترام دعوتید.
دردفروشی
painstore.blog.ir
پاسخ:
چشم. حتما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی